JYU avoimen yliopiston blogit

Mistä avoimessa puhutaan? Mikä on ajankohtaista? Avoimen blogeissa ovat äänessä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston asiantuntijat niin tieteen kuin avoimen yliopisto-opetuksen ja sen kehittämisen alueilta. Välillä blogissa nähdään myös vieraskynien jälkeä. Klikkaa blogeihin!
Räätälöityjä opintoja aikuisille: Jatkuvan oppimisen kenttä uudistuu Suomessa ja Euroopassa

Millaiset opinnot palvelevat parhaiten aikuisia opiskelijoita? Työelämässä oppimisen tavoitteena on vain harvoin vuosien opiskelua vaativa tutkinto. Sen sijaan omaa uraa ja työtä palvelevalle täsmäosaamiselle on suuri tarve. Avoimen yliopiston suunnittelija Päivi Kananen ja yliopistonopettaja Virpi Uotinen kertovat blogissa tuoreita kuulumisia eurooppalaisesta koulutuksen kehittämisestä.

Psykologia: Hyvinvoinnin monet kasvot

Hyvinvointi on usein otsikoissa ja keskustelun kohteena. Hyvinvointi koetaan kiinteänä osana elämäämme. Modernissa yhteiskunnassa hyvinvointimme on myös jatkuvasti uhattuna, joten omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää. Psykologian yliopistonopettajat Kati Sahlman ja Suvi Waselius pohtivat avoimen yliopiston opiskelijan hyvinvointia blogissa.

Kuinka kokeilukulttuuri auttaa parantamaan opiskelija- ja opettajakokemusta?

Pienilläkin teoilla voi olla valtava vaikutus asiakaskokemukseen. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on todistanut sen tuomalla ketterää kokeilukulttuuria osaksi opettajien arkea. Kokeilujen tuloksena avoimessa yliopistossa on saatu käytäntöön toimintatapoja, jotka tukevat niin opiskelijoiden onnistumista opinnoissaan kuin opettajien työtä. Frankly Partnersin Riikka Tanner ja Daria Stigman kertovat blogissa yhteisestä matkasta kohti yhä parempaa opiskelijakokemusta.

Vastuullinen sijoittaminen – Missä mennään vuonna 2022?

Vastuullinen sijoittaminen on kasvanut viime vuosina megatrendiksi, josta puhutaan mediassa, podcasteissa, blogeissa ja Instagram-päivityksissä. Laskentatoimen yliopistonopettaja, vastuullisen sijoittamisen tutkija Matleena Pietiläinen pohtii aihetta avoimen blogissa.

Oppiminen on ihmisen supervoima ja työpaikkojen kilpailuetu

Oppimisen ilo on meille ihmisille tärkeää jokaisessa ikävaiheessa. Työyhteisöt ovat aikuisväestölle täynnä oppimisen mahdollisuuksia. Työyhteisöissä vietetään runsaasti aikaa ja ahkeroidaan samojen päämäärien tavoittamiseksi. Ne ovat ammatillisen kasvun, työnimun ja menestymisen paikkoja, joissa meistä monet kokevat merkittäviä oppimisen kokemuksia. Kuinka yhteisön oppimisen potentiaali saataisiin parhaaseen mahdolliseen kukoistukseen?

Taloustiede: The Voice of Finland on klassikkoesimerkki syrjintään puuttumisesta

”Syrjintää harjoittamalla työnantaja toimii lainvastaisesti. Taloustieteen näkökulmasta syrjintä voi johtaa yrityksen tuottavuuden laskuun, jos työntekijöitä ei kohdella heidän osaamisensa mukaisesti”, kirjoittaa taloustieteen yliopistonopettaja Arttu Karila avoimen blogissa. Aiheeseen voi perehtyä muun muassa Työmarkkinat-kurssilla avoimissa yliopisto-opinnoissa.

Mitä talouspakotteet tarkoittavat? Kuinka ne toimivat?

Pakotteet jäädyttivät valtaosan Venäjän keskuspankin yli 600 miljardin valuuttavarannosta – mikä valuuttavaranto oikein on ja miksi sillä on merkitystä? Taloustieteen yliopistonopettaja Arttu Karila avaa blogissa pakotteiden vaikutusmekanismia rahamarkkinoiden näkökulmasta.

Tiimit, nopea ongelmanratkaisu ja oppiminen työelämän keskiössä

Elämme yhteiskunnallisen muutoksen aikaa, joka vaatii uudenlaisia taitoja ja jopa uudenlaisia ajatusmalleja työstä. Työelämästä on monilta osin tullut lyhytjänteisempää ja projektiluonteista. Projektiosaamisen opettajat Satu Vesin ja Minna Kallinen-Kuisma kirjoittavat avoimen blogissa, kuinka tulevaisuuden osaaja tuo projekteihin taitojensa lisäksi myös kykynsä oppia.

Elämänkatsomustiedon opettaja rakentaa tasa-arvoisuuden ymmärrystä

Maailman moninaistuessa kulttuurit kohtaavat mediassa ja koulutuksen eri tasoilla. Tarve ymmärtää toisiamme yli kulttuurirajojen kasvaa. Elämänkatsomustieto on laaja, monitieteinen ja uskontojen suhteen tasa-arvoinen katsomusaine. Kouluopetuksen suunnittelijat harkitsevat sen aseman laajentamista. Yliopistonopettajat Kosti Joensuu ja Pessi Lyyra tekevät blogissa katsauksen elämänkatsomustiedon maailmaan.

Sote-uudistus tuo tarpeita johtamisosaamisen kehittämiseen

Monipuolista johtamisosaamista ja sen kehittämistä edellytetään kaikilla johtamisen tasoilla. Aihe on noussut selkeästi esille sote-uudistukseen ja uusien hyvinvointialueiden muodostamiseen liittyvissä julkisissa keskusteluissa. JYU avoimen yliopiston monitieteisen Henkilöstötyö ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla -opintokokonaisuuden kehittämisessä mukana olleet opettajat Virpi Malin ja Päivi Patja kirjoittavat blogissaan johtamisosaamisen kehittämisestä käytännössä.

Tietoa käytäntöön, käytäntöä tietoon: Ota meidät organisaatioosi vierailemaan!

JYU avoimen yliopiston kokeilussa henkilöstömme edustajat astuvat töihin oman alansa organisaatioihin. Me olemme perehtyneet alojemme avainkysymyksiin, teorioihin ja tuoreimpaan tutkimustietoon. Moni meistä opettaa niitä tuleville osaajille. Mitäpä, jos yhdistetään tuo tieto sinun organisaatiosi arkeen? Mitä uusi toimintamallimme, työelämäliikkuvuus, tarkoittaa käytännössä? JYU avoimen asiakkuuspäällikkö ja yliopistonopettaja Tiina Lämsä sekä yliopistonopettaja Piia Leppämäki pohtivat sitä blogissa.

Robotiikka on pian sinunkin arkeasi

Teetkö töitä tai elätkö arkeasi robotin kanssa? Harva vastaa tähän ”kyllä”. Muutaman vuoden päästä tilanne on jo toinen. Jo lähitulevaisuudessa robotiikan ja tekoälyn perusteiden osaamisen merkitystä voi verrata tietokoneen käyttötaitoon. Tietokirjailija ja IT-alan opettaja Pasi Hänninen kannustaa tarttumaan jo nyt osaamiseen, joka kuuluu kaikille.

Ketterät kokeilut opiskelijakokemuksen kehittämisen tukena

Mitä on asiakaskokemus avoimen yliopiston opinnoissa? Kuinka sitä kehitetään? JYU avoin yliopisto kehittää tavoitteellisesti opiskelijakokemusta. Kehittämisen kumppanina toimivan Frankly Partnersin Daria Stigman ja Riikka Tanner kertovat kuulumisia tästä työstä avoimen blogissa.

Valitsisinko verkkokurssin? Avoimessa yliopistossa voit opiskella monin tavoin

Avoimen yliopiston opintojen suoritustapoja suunniteltaessa on huomioitu aikuinen oppija, erilaiset opiskelumieltymykset ja joustavuus. Verkkokurssi on tapa opiskella yhdessä muiden kurssilaisten kanssa. Se edellyttää osallistumista verkossa käytäviin keskusteluihin ja tehtäviin, mikä mahdollistaa hyvällä tavalla mm. opiskelun yhteisöllisyyden, kokemusten jakamisen ja vertaispalautteen. Verkkokurssi auttaa myös opiskelun aikatauluttamisessa.

Menivätkö osakemarkkinat pysyvästi rikki, kun piensijoittajat horjuttivat markkinaa ”Gamestop-ilmiöllä”?

Alkuvuonna osakemarkkinoilla vallitsi hämmennyksen tila, kun amerikkalaisen, perinteisiä videopelejä myyvän Gamestopin osake lähti yllättäen jyrkkään nousuun. Auringonlaskun yritykseksi hiipuneen Gamestopin osakkeen nousulle ei löytynyt liiketoiminnallisia perusteita, sillä yhtiö on jäänyt selvälle takamatkalle digitalisoituneessa pelibisneksessä. Opettaja Arttu Karila pohtii aihetta taloustieteen näkökulmasta.

Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylältä – tunnista mahdollisuudet ja opiskele itsellesi opiskelupaikka

Avoimen väylä on avoinna myös sinulle. Se on mahdollisuus tutkintokoulutuspaikkaan. Väyläopinnot ovat tutkinnon osia, joiden suorittaminen edistää myös valmistumista. Tänä lukuvuonna tarjoamme mahdollisuuden saada maksuhyvitystä 25 opintopisteen osalta avoimen väylän opinnoista heille, joilla ei ole korkeakoulututkintoa tai opiskelupaikkaa. Tutustu väyliin ja tartu tilaisuuteen!

Miksi terveys on tärkeää? Ja miksi terveyden talous on tärkeää?

Terveys on tärkeää niin yksilöille kuin yhteiskunnalle. Sen ylläpitämisen ja edistämisen kulut ovat olleet kasvussa jo vuosikymmeniä. Mitä kasvava resurssi tarjoaa ja mahdollistaa? Ja miten? Terveystaloustiede soveltaa taloudellista ajattelua terveysalan kysymyksiin. Professori Petri Böckerman kirjoittaa aiheesta avoimen blogissa – ja luennoi terveystaloustieteen kurssilla.

Katkaisevatko printattavat kiitoskortit kamelin selän?

”Johtaminen ja henkilöstötyö ovat yhteispeliä myös sosiaali- ja terveysalalla”. Avoimessa yliopistossa ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa työskentelevät yliopistonopettajat Virpi Malin ja Päivi Patja sekä apulaisprofessori Monika von Bonsdorff pohtivat avoimen blogissa aineetonta palkitsemista.

Kvantit tulevat — oletko valmis?

Erään määritelmän mukaan uutinen on jotakin uutta, jolla on merkitystä ihmisten elämään ja yhteiskuntaan. Miksi kvantti ylittää uutiskynnyksen yhä useammin? Mikä vaikutus kvanteilla on ihmisten elämään? Professori Pekka Koskinen pohtii tätä blogissa. Kaikille maksuton verkkokurssi esittelee kvantin kaikille sopivalla tavalla.

Miksi opiskella perhettä?

”Moninaisten perheiden eri vaiheissa riittää tutkimista. Koko ajan tulee uutta tietoa, joka laajentaa tai muuttaa ymmärrystämme perheestä”, yliopistonopettaja, KT Leena Valkonen kirjoittaa blogissa. Hän oli mukana suunnittelemassa avoimen yliopiston perheopintojen aineopintojen opintokokonaisuutta.

Mahdollisuuksia maakuntaan – yhteisölliset hubit tuovat työn ja koulutuksen lähemmäs sinua

Keski-Suomessa on mahdollista työskennellä, opiskella ja verkostoitua yhteisöllisissä työtiloissa, hubeissa. Tilat ovat niin yritysten, tiimien kuin yksittäisten ihmisten käytettävissä. Hubeja on jo muun muassa Jyväskylässä, Jämsässä, Pihtiputaalla, Viitasaarella ja Äänekoskella. Yhteisölliset työtilat vahvistavat paikallista osaamista, Muru Linjala ja Miia Hiironen kirjoittavat avoimen blogissa.

Laskentatoimi – yrityksen konepellin alta laajojen ilmiöiden ymmärtämiseen

Kun opiskelet laskentatoimea, opiskelet muun muassa kirjanpitoa, kustannuslaskentaa, verotusta sekä talousjohtamista. Alan osaaminen vaikuttaa isoihin kysymyksiin, kuten ilmastonmuutokseen ja vastuullisuuteen. Laskentatoimen yliopistonopettaja ja väitöskirjatutkija Matleena Pietiläinen pohtii monipuolisen ja vaikuttavan alan osaamista blogissaan.

OsaajaKS-palveluketju vastaa työelämän osaamistarpeisiin

Keski-Suomi tarvitsee osaavaa työvoimaa etenkin kolmella alalla: sosiaali- ja terveysalalla, kone- ja tuotantotekniikan alalla sekä ICT-alalla. Jotta työnantajat saisivat osaavia työntekijöitä, tarvitaan tietoa osaamisen tarpeista sekä sopivaa koulutusta työllistymisen tueksi, kirjoittavat Maarit Viljakainen, Tytti Pintilä ja Kaisa Lassila. He ovat mukana OsaajaKS-palveluketjua Keski-Suomeen rakentavassa hankkeessa.

Mitä taloustiede sanoo oppivelvollisuuden pidentämisestä?

”Suomen kansalaisten lapset ovat oppivelvolliset tämän lain mukaan, ja astuu oppivelvollisuus voimaan alempana säädetyssä järjestyksessä.” Näillä sanoilla alkaa vuonna 1921 hyväksytty laki oppivelvollisuudesta. Nyt lakia on uudistettu. Taloustieteen opettaja Arttu Karila pohtii blogissa oppivelvollisuuden pidentämistä koulutuksen taloustieteen näkökulmasta.

Journalismi välttää kapakkapuheita

Mistä sinä saat tietoosi päivän uutiset? Välittävätkö ne todenmukaista tietoa laadukkaasti perustellen? FT Heikki Kuutti pohtii median toimintatapoja ja niiden rajoja blogikirjoituksessa.

Miksi laskentatoimea opiskellaan? Opiskelijoiden ajatuksia osaamisen merkityksestä

Mitä nykypäivän laskentatoimi on? Mitä opinnoista jää käteen? Avoimen yliopiston laskentatoimen yliopistonopettaja ja väitöskirjatutkija Matleena Pietiläinen kysäisi asiaa laskentatoimen opiskelijoilta ja kertoo, mikä tekee alan opiskelusta niin suosittua. Opinnot tarjoavat muun muassa työelämän osaamista, työkaluja talouden hallintaan ja yleissivistystä.