Avoimen blogit

Dare to Learn 2019: Osaamisvaje meets jatkuva oppiminen

Lukuisia kiinnostavia keskusteluja, alustuksia ja workshopeja. Aurinkoisia ihmisiä, avoimia ja tulevaisuuteen suuntaavia ajatuksia. Oppimisen iloa, mahdollisuuksia ja keinoja. Niistä oli vuoden 2019 Dare to Learn -tapahtuman ensimmäinen päivä tehty. Teemana on tänä vuonna jatkuva oppiminen.

Jatkuvan oppimisen tiekartta: Avoin korkeakouluopetus lähemmäs työelämää

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa hallituksen jatkuvaa oppimista koskevien linjausten toteuttamista varten jatkuvan oppimisen uudistus -hankkeen. Hankkeen tuloksena syntyvät mallit auttavat jatkuvan oppimisen tarpeiden hahmottamisessa sekä avointen korkeakoulujen tarjonnan kehittämisessä, kirjoittaa Jukka Lerkkanen.

Kansanopistosta korkeakouluun kauppatieteiden avoimen väylältä

Korkeakouluopinnot voivat alkaa myös kansanopistosta. Alkio-opisto on mukana avoimen yliopiston koordinoimassa Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa kehittämässä uudistettua kauppatieteiden väylää. Alkio-opiston rehtori Jaana Laitila pohtii avoimen blogissa elokuussa 2019 alkavan pilotin mahdollisuuksia.

Elämä on jatkuvaa oppimista – se kantaa eteenpäin

Gaudeamus Igitur soi, ja päähän on juuri painettu tuore ylioppilaslakki. Olo on huojentunut ja vapaa: koko maailma on avoinna ja elämä edessä. Enää edes lukion opinto-ohjaaja ei ole nykimässä hihasta, jos jonkun kurssin suorittaminen on meinannut unohtua.

Mihin opiskelutaitoja tarvitaan?

Kun aloitat opiskelua avoimessa yliopistossa, pysähdy hetkeksi pohtimaan omia opiskelutaitojasi. Kysy itseltäsi: Millainen oppija olen? Kuinka hahmotan käsillä olevan tehtävän? Mitä sen tekeminen vaatii ja miten saan sen valmiiksi? Opiskelijamme, nyt jo valmistunut kasvatustieteiden maisteri Riitta Miettinen, pohtii blogissa opiskelutaitoja ja niiden merkitystä. Avoin opinnoille -tapahtumassa 5.6. Helsingissä voit oppia opiskelutaidoista.

Opiskelu avoimessa yliopistossa: Mikä edistää opintoja? Mikä niitä hidastaa?

Opiskelu on samanaikaisesti innostavaa ja haastavaa. Avoimen yliopiston opiskelijapalaute vahvistaa tämän. Se antaa meille aineksia pohtia keinoja opiskelukokemuksen kehittämiseksi, mutta myös opiskelijoille vinkkejä sujuvaan opiskeluun. Pedagoginen johtaja Anna Kaikkonen pohtii opiskelijapalautteesta nousevia kysymyksiä blogissa.

Korkeakouluopintoja lukiolaisille: Äänekosken lukio eturintamassa opiskelijoiden tulevaisuuden asialla

Kun Äänekosken kaupunki ryhtyi tarjoamaan asukkailleen avoimia korkeakouluopintoja paikallisesti ohjattuna, lukio oli valppaana. Se tarjosi lopulta oppilailleen avoimia korkeakouluopintoja jo ennen kuin uusi lukiolaki siihen velvoitti. ”Arvo on siinä, että voimme tarjota korkeakouluopintoja nimenomaan täältä kotilukiosta käsin”, kirjoittaa Äänekosken lukion apulaisrehtori Sami Kallioinen.

Mikä on avoimen yliopiston väylä?

Jyväskylän yliopistossa avoimen yliopiston väylähaku järjestetään osana yhteishakuja. Opiskelijavalinta, josta ohjeistetaan tutkinto-ohjelman valintaperusteissa, perustuu yleensä opintomenestykseen sekä suoritettujen opintojen laajuuteen ja soveltuvuuteen. Avoimen yliopiston opintoneuvoja Riina Kärkkäinen kirjoittaa väylästä blogissa.

Opintojen saavutettavuus palvelee kaikkia opiskelijoita

”Kaikilla oppijoilla on voitava olla tasavertainen pääsy oppimisympäristöihin ja niiden tulee olla helposti käytettävissä ja ymmärrettävissä”, kirjoittaa yliopistonopettaja Tarja Ladonlahti. Hän pitää 19.3.2019 Estettömyys ja oppimisvaikeudet -webinaarin.

Avoimen yliopiston opinnoista uskottavan kokoinen opiskelijavalintaväylä

”Suomi on aina perustanut menestyksensä koulutukselle. Yliopistojen opiskelijavalintojen uudistuksen keskeisenä koulutuspoliittisena pyrkimyksenä on varmistaa, ettei eri koulutuspoluilla ole umpikujia. Tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien luomiseksi uudistuksen ytimessä ovat todistusvalinnan ja valintakokeiden ohella vaihtoehtoiset väylät yliopistoon”, Jyväskylän yliopiston vararehtori Marja-Leena Laakso kirjoittaa.

Suomen kielen taitoa tukemassa: vaihda virhevapaalle

”Jokainen sanojaan hakenut ja takellellut, lipsautellut, väärin ymmärretty ja ymmärtänyt, tyhjää ruutua tuijottanut ja sanomisen hetkellä tuppisuuksi jäänyt tietää, että täydellistä kielitaitoa ei ole olemassa”, kirjoittaa suomen kielen ja suomi toisena ja vieraana kielenä -opettaja Mari Honko.

Mikä on avoin yliopisto?

Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on nimensä mukaisesti avoin. Se on tarkoitettu kaikille ikään, asuinpaikkaan ja koulutustaustaan katsomatta. Runsaat etäopiskelumahdollisuudet tuovat opinnot oppimisesta kiinnostuneiden ulottuville joustavasti paikasta riippumatta. Suurimpaan osaan oppiaineita ei ole ennakkovaatimuksia ja niihin voi ilmoittautua milloin vain. Mitä sinä haluaisit opiskella?

Educa-kuulumisia: tulevaisuuden osaamista tehdään jo tänään

Menestymme tulevaisuudessa tiedon ja osaamisen avulla. Mitä tulevaisuuden osaaminen on ja kuinka varmistamme sen riittävän määrän ja laadun? Varmaa on, että maailma muuttuu – samalla muuttuvat osaamistarpeet. Opetushallituksen ennakointiyksikön päällikkö, opetusneuvos Kari Nyyssölä, puhui Educa 2019 -messujen tilaisuudessa Osaamisen ennakointifoorumin työn tuloksista.

Draamakasvatus opettaa ilmiöistä ja itsestä: jotain uutta opetukseen

Draama on taideaine. Taiteessa on pohjimmiltaan kysymys siitä, että annetaan jollekin kiehtovalle, pelottavalle tai kysymyksiä herättävälle ilmiölle muoto, jota voidaan fiktion maailmassa yhdessä tutkia. Draamakasvatus on opetuksen ja ohjauksen työkalu, jonka hyödyntämisen voi ottaa haltuun oppimalla – vaikkapa avoimessa yliopistossa.

Robotiikka työelämässä antaa ihmisille mahdollisuuden olla ihmisiä

”Liian harvoin nostetaan esille arjen robotiikan riemuvoittoa, joka antaa ihmisille mahdollisuuden olla ihmisiä. Kilpailun, vaatimusten ja annettujen muotojen täyttäjistä liian moni on unohtanut arkityössään ihmisyytensä ja alkanut palvella rakennetta tavalla, joka ei juuri eroa robotin tavasta toimia”, toteaa yliopistonopettaja Kirsi Saurén blogissa.

Jatkuva oppiminen tarvitsee mahdollistajansa

"Joustavat ja erilaisia elämäntilanteita palvelevat ratkaisut mahdollistavat jatkuvan oppimisen toteutumisen Suomessa kaikilla koulutuksen tasoilla", kirjoittaa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston johtaja Jukka Lerkkanen avoimen blogissa.