Avoimen blogit

Avoimen väylän yhdenmukaistaminen hyödyttää kaikkia

Avoimen väylää halutaan hyödyntää opiskelijavalinnoissa kolmantena merkittävänä valintatapana todistusvalinnan ja valintakokeiden rinnalla. Silloin tarvitaan eri alojen avoimen väyliä, aloituspaikkoja, hakuvaihtoehdon näkyvyyttä sekä yhdenmukaisuutta yliopistojen käytänteissä, Toinen reitti yliopistoon -hankkeen Paula Savela ja Tuomo Kuivalainen kirjoittavat.

Oman talouden hallintaa voi ja on tärkeää harjoitella

JYU avoimen ja TATin yhteinen taloustaitojen kurssi kehittää kykyäsi lisätä tuloja sekä auttaa sinua ymmärtämään paremmin säästämisen ja sijoittamisen perusperiaatteita. Lisäksi opit arvioimaan erilaisia sijoitusmahdollisuuksia, kertoo Päivi Pihlajamäki, Talous ja nuoret TATin asiantuntija.

Kuinka asiakas toimii digitaalisen markkinoinnin aikakaudella?

Digitaalinen markkinointi on muuttanut ja muuttaa kuluttamista ja asiakkuutta. Markkinoinnin tutkimuksen näkökulmasta asiakkaan ostopolku on heittänyt kuperkeikan vuosikymmenen kuluessa. Yliopistonopettaja Matti Leppäniemi pohtii blogissa digitaalisen markkinoinnin maailmaa. Siitä voit oppia lisää myös avoimen yliopiston uudella kurssilla.

Viestinnän johtaminen on organisaation onnistumistekijä

Miten viestinnässä voi onnistua poikkeustilanteessa? Kuinka strategia viedään osaksi arjen viestintätilanteita? Viestinnän johtamisen tutkija ja opettaja Matias Lievonen kirjoittaa avoimen blogissa viestinnän ja sen johtamisen merkityksestä – asioista, joita oppii opiskelemalla!

Moodle tekee avoimessa opiskelusta entistä yhteisöllisempää

Avoimessa yliopistossa puhaltavat muutosten tuulet. Elokuun 2020 alussa uutta pontta opintojen ohjaukseen tuo ohjauksellisen pedagogiikan kehittämisen malli, joka vahvistaa entisestään opintojemme ohjausta. Osana tätä kehitystä myös oppimisympäristömme vaihtuvat. Monelle esimerkiksi verkkokursseilta tuttu Moodle-oppimisympäristö saa entistä vankemman jalansijan opinnoissamme.

Asiantuntevaa ja monipuolista ohjausta opintojesi tueksi

Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni opiskelija edistyisi opinnoissaan ja pääsisi tämän myötä hyödyntämään oppejaan omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Kuluvan lukuvuoden aikana avoimessa yliopistossa on keskitytty pedagogiikan ja ohjauksen kehittämiseen koko henkilöstön voimin.

Orientoivat opinnot antavat tuntumaa yliopisto-opintoihin jo lukiossa

Jyväskylän yliopiston orientoivissa opinnoissa lukiolaiset pääsevät tutustumaan heitä kiinnostaviin tieteenaloihin. Opinnot antavat tuntumaa yliopisto-opiskeluun sekä varmuutta uravalintaan. Valtakunnallinen opintotarjonta on avoin kaikille lukiolle, sillä kursseilla opiskellaan joustavasti verkossa. EduFutura Jyväskylä -koulutusyhteistyössä myös ammattiin opiskelevilla on mahdollisuus osallistua opintojaksoille.

Digitaalinen markkinointi on kaikkialla

Mitä on digitaalinen markkinointi? Mihin se vaikuttaa? Ja miten se toimii? Tutkittua tietoa on tarjolla, mutta sitä tarvitaan lisää, etenkin kun digitaalinen markkinointi elää ja muuttuu jatkuvasti. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professori Heikki Karjaluoto pohtii blogissa digitaalisen markkinoinnin maailmaa. Siitä voit oppia lisää myös avoimen yliopiston uudella kurssilla.

Voiko mediaan enää luottaa?

Mikä on totta ja mikä ei? Mistä sen voi tietää? Mikä vastuu on tiedon jakajalla? Todenmukaiselle tiedolle on juuri nyt valtava tarve. FT Heikki Kuutti pohtii blogissa ”totuudenjälkeistä aikaa” journalistin eettisiin ohjeisiin nojaten. Hän luennoi Jyväskylän yliopistossa ja avoimen yliopiston Viestintä ja media -perusopintojen opintojaksoilla.

Muutos on mahdollisuus parempaan

Poikkeustilanne haastaa ja uudistaa ajatteluamme. Avoimessa yliopistossa otettiin suuri digiloikka, jonka taustalla on pitkä kokemus etäopetuksesta sekä henkilöstön valmius ja tahto muutokseen. Johtaja Jukka Lerkkanen pohtii poikkeustilannetta blogissa avoimen yliopiston näkökulmasta.

Tiede, tutkittu tieto ja uuden oppiminen tuovat varmuutta haastavaan aikaan

Nyt, kun muutos ja epävarmuus ovat arkea, oikea tieto on kultaakin kalliimpaa. Se auttaa hahmottamaan maailmaa ja itseä sen osana. Tiedon ja ymmärryksen lisääminen on teko oman tulevaisuuden eteen. Poikkeustilanteessa avoimet yliopisto-opinnot kiinnostavat, ja se on erinomainen asia. KT Kirsi Saurén nostaa esiin ajankohtaisia ajatuksia blogissa.

Elinikäinen oppiminen vie eteenpäin Suomea ja suomalaisia

Oppiminen on ilo. Se tuo voimia. Ja sitä tapahtuu yhteiskunnassa niin työssä, kotona kuin vapaa-ajalla. Sitran tuore raportti valottaa elinikäisen oppimisen laaja-alaisuutta, mahdollisuuksia ja haasteita. Koulutusvarajohtaja Anna Kaikkosen mukaan sen tulokset vahvistavat myös avoimeen yliopiston opiskelijoilta välittyvää viestiä elinikäisen oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista.

Mikä ihmeen kielitietoisuus?

”Kielitietoisessa koulutuksessa vuorovaikutuksen keskiössä ei ole virheetön suoriutuminen vaan yhteisymmärryksen saavuttaminen”, kirjoittaa FT Mari Honko avoimen blogissa.

Dare to Learn 2019: Osaamisvaje meets jatkuva oppiminen

Lukuisia kiinnostavia keskusteluja, alustuksia ja workshopeja. Aurinkoisia ihmisiä, avoimia ja tulevaisuuteen suuntaavia ajatuksia. Oppimisen iloa, mahdollisuuksia ja keinoja. Niistä oli vuoden 2019 Dare to Learn -tapahtuman ensimmäinen päivä tehty. Teemana on tänä vuonna jatkuva oppiminen.

Jatkuvan oppimisen tiekartta: Avoin korkeakouluopetus lähemmäs työelämää

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa hallituksen jatkuvaa oppimista koskevien linjausten toteuttamista varten jatkuvan oppimisen uudistus -hankkeen. Hankkeen tuloksena syntyvät mallit auttavat jatkuvan oppimisen tarpeiden hahmottamisessa sekä avointen korkeakoulujen tarjonnan kehittämisessä, kirjoittaa Jukka Lerkkanen.

Kansanopistosta korkeakouluun kauppatieteiden avoimen väylältä

Korkeakouluopinnot voivat alkaa myös kansanopistosta. Alkio-opisto on mukana avoimen yliopiston koordinoimassa Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa kehittämässä uudistettua kauppatieteiden väylää. Alkio-opiston rehtori Jaana Laitila pohtii avoimen blogissa elokuussa 2019 alkavan pilotin mahdollisuuksia.

Elämä on jatkuvaa oppimista – se kantaa eteenpäin

Gaudeamus Igitur soi, ja päähän on juuri painettu tuore ylioppilaslakki. Olo on huojentunut ja vapaa: koko maailma on avoinna ja elämä edessä. Enää edes lukion opinto-ohjaaja ei ole nykimässä hihasta, jos jonkun kurssin suorittaminen on meinannut unohtua.

Mihin opiskelutaitoja tarvitaan?

Kun aloitat opiskelua avoimessa yliopistossa, pysähdy hetkeksi pohtimaan omia opiskelutaitojasi. Kysy itseltäsi: Millainen oppija olen? Kuinka hahmotan käsillä olevan tehtävän? Mitä sen tekeminen vaatii ja miten saan sen valmiiksi? Opiskelijamme, nyt jo valmistunut kasvatustieteiden maisteri Riitta Miettinen, pohtii blogissa opiskelutaitoja ja niiden merkitystä. Avoin opinnoille -tapahtumassa 5.6. Helsingissä voit oppia opiskelutaidoista.

Opiskelu avoimessa yliopistossa: Mikä edistää opintoja? Mikä niitä hidastaa?

Opiskelu on samanaikaisesti innostavaa ja haastavaa. Avoimen yliopiston opiskelijapalaute vahvistaa tämän. Se antaa meille aineksia pohtia keinoja opiskelukokemuksen kehittämiseksi, mutta myös opiskelijoille vinkkejä sujuvaan opiskeluun. Pedagoginen johtaja Anna Kaikkonen pohtii opiskelijapalautteesta nousevia kysymyksiä blogissa.

Korkeakouluopintoja lukiolaisille: Äänekosken lukio eturintamassa opiskelijoiden tulevaisuuden asialla

Kun Äänekosken kaupunki ryhtyi tarjoamaan asukkailleen avoimia korkeakouluopintoja paikallisesti ohjattuna, lukio oli valppaana. Se tarjosi lopulta oppilailleen avoimia korkeakouluopintoja jo ennen kuin uusi lukiolaki siihen velvoitti. ”Arvo on siinä, että voimme tarjota korkeakouluopintoja nimenomaan täältä kotilukiosta käsin”, kirjoittaa Äänekosken lukion apulaisrehtori Sami Kallioinen.

Mikä on avoimen yliopiston väylä?

Jyväskylän yliopistossa avoimen yliopiston väylähaku järjestetään osana yhteishakuja. Opiskelijavalinta, josta ohjeistetaan tutkinto-ohjelman valintaperusteissa, perustuu yleensä opintomenestykseen sekä suoritettujen opintojen laajuuteen ja soveltuvuuteen. Avoimen yliopiston opintoneuvoja Riina Kärkkäinen kirjoittaa väylästä blogissa.

Opintojen saavutettavuus palvelee kaikkia opiskelijoita

”Kaikilla oppijoilla on voitava olla tasavertainen pääsy oppimisympäristöihin ja niiden tulee olla helposti käytettävissä ja ymmärrettävissä”, kirjoittaa yliopistonopettaja Tarja Ladonlahti. Hän pitää 19.3.2019 Estettömyys ja oppimisvaikeudet -webinaarin.

Avoimen yliopiston opinnoista uskottavan kokoinen opiskelijavalintaväylä

”Suomi on aina perustanut menestyksensä koulutukselle. Yliopistojen opiskelijavalintojen uudistuksen keskeisenä koulutuspoliittisena pyrkimyksenä on varmistaa, ettei eri koulutuspoluilla ole umpikujia. Tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien luomiseksi uudistuksen ytimessä ovat todistusvalinnan ja valintakokeiden ohella vaihtoehtoiset väylät yliopistoon”, Jyväskylän yliopiston vararehtori Marja-Leena Laakso kirjoittaa.