JYU avoimen yliopiston blogit

Mistä avoimessa puhutaan? Mikä on ajankohtaista? Avoimen blogeissa ovat äänessä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston asiantuntijat niin tieteen kuin avoimen yliopisto-opetuksen ja sen kehittämisen alueilta. Välillä blogissa nähdään myös vieraskynien jälkeä. Klikkaa blogeihin!
Mihin opiskelutaitoja tarvitaan?

Kun aloitat opiskelua avoimessa yliopistossa, pysähdy hetkeksi pohtimaan omia opiskelutaitojasi. Kysy itseltäsi: Millainen oppija olen? Kuinka hahmotan käsillä olevan tehtävän? Mitä sen tekeminen vaatii ja miten saan sen valmiiksi? Opiskelijamme, nyt jo valmistunut kasvatustieteiden maisteri Riitta Miettinen, pohtii blogissa opiskelutaitoja ja niiden merkitystä. Avoin opinnoille -tapahtumassa 5.6. Helsingissä voit oppia opiskelutaidoista.

Opiskelu avoimessa yliopistossa: Mikä edistää opintoja? Mikä niitä hidastaa?

Opiskelu on samanaikaisesti innostavaa ja haastavaa. Avoimen yliopiston opiskelijapalaute vahvistaa tämän. Se antaa meille aineksia pohtia keinoja opiskelukokemuksen kehittämiseksi, mutta myös opiskelijoille vinkkejä sujuvaan opiskeluun. Pedagoginen johtaja Anna Kaikkonen pohtii opiskelijapalautteesta nousevia kysymyksiä blogissa.

Korkeakouluopintoja lukiolaisille: Äänekosken lukio eturintamassa opiskelijoiden tulevaisuuden asialla

Kun Äänekosken kaupunki ryhtyi tarjoamaan asukkailleen avoimia korkeakouluopintoja paikallisesti ohjattuna, lukio oli valppaana. Se tarjosi lopulta oppilailleen avoimia korkeakouluopintoja jo ennen kuin uusi lukiolaki siihen velvoitti. ”Arvo on siinä, että voimme tarjota korkeakouluopintoja nimenomaan täältä kotilukiosta käsin”, kirjoittaa Äänekosken lukion apulaisrehtori Sami Kallioinen.

Mikä on avoimen yliopiston väylä?

Jyväskylän yliopistossa avoimen yliopiston väylähaku järjestetään yhteishaun aikaan. Opiskelijavalinta, josta ohjeistetaan tutkinto-ohjelman valintaperusteissa, perustuu yleensä opintomenestykseen sekä suoritettujen opintojen laajuuteen ja soveltuvuuteen. Avoimen yliopiston opintoneuvoja Riina Kärkkäinen kirjoittaa väylästä blogissa.

Opintojen saavutettavuus palvelee kaikkia opiskelijoita

”Kaikilla oppijoilla on voitava olla tasavertainen pääsy oppimisympäristöihin ja niiden tulee olla helposti käytettävissä ja ymmärrettävissä”, kirjoittaa yliopistonopettaja Tarja Ladonlahti. Hän pitää 19.3.2019 Estettömyys ja oppimisvaikeudet -webinaarin.

Avoimen yliopiston opinnoista uskottavan kokoinen opiskelijavalintaväylä

”Suomi on aina perustanut menestyksensä koulutukselle. Yliopistojen opiskelijavalintojen uudistuksen keskeisenä koulutuspoliittisena pyrkimyksenä on varmistaa, ettei eri koulutuspoluilla ole umpikujia. Tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien luomiseksi uudistuksen ytimessä ovat todistusvalinnan ja valintakokeiden ohella vaihtoehtoiset väylät yliopistoon”, Jyväskylän yliopiston vararehtori Marja-Leena Laakso kirjoittaa.

Suomen kielen taitoa tukemassa: vaihda virhevapaalle

”Jokainen sanojaan hakenut ja takellellut, lipsautellut, väärin ymmärretty ja ymmärtänyt, tyhjää ruutua tuijottanut ja sanomisen hetkellä tuppisuuksi jäänyt tietää, että täydellistä kielitaitoa ei ole olemassa”, kirjoittaa suomen kielen ja suomi toisena ja vieraana kielenä -opettaja Mari Honko.

Educa-kuulumisia: tulevaisuuden osaamista tehdään jo tänään

Menestymme tulevaisuudessa tiedon ja osaamisen avulla. Mitä tulevaisuuden osaaminen on ja kuinka varmistamme sen riittävän määrän ja laadun? Varmaa on, että maailma muuttuu – samalla muuttuvat osaamistarpeet. Opetushallituksen ennakointiyksikön päällikkö, opetusneuvos Kari Nyyssölä, puhui Educa 2019 -messujen tilaisuudessa Osaamisen ennakointifoorumin työn tuloksista.

Draamakasvatus opettaa ilmiöistä ja itsestä: jotain uutta opetukseen

Draama on taideaine. Taiteessa on pohjimmiltaan kysymys siitä, että annetaan jollekin kiehtovalle, pelottavalle tai kysymyksiä herättävälle ilmiölle muoto, jota voidaan fiktion maailmassa yhdessä tutkia. Draamakasvatus on opetuksen ja ohjauksen työkalu, jonka hyödyntämisen voi ottaa haltuun oppimalla – vaikkapa avoimessa yliopistossa.

Robotiikka työelämässä antaa ihmisille mahdollisuuden olla ihmisiä

”Liian harvoin nostetaan esille arjen robotiikan riemuvoittoa, joka antaa ihmisille mahdollisuuden olla ihmisiä. Kilpailun, vaatimusten ja annettujen muotojen täyttäjistä liian moni on unohtanut arkityössään ihmisyytensä ja alkanut palvella rakennetta tavalla, joka ei juuri eroa robotin tavasta toimia”, toteaa yliopistonopettaja Kirsi Saurén blogissa.

Jatkuva oppiminen tarvitsee mahdollistajansa

"Joustavat ja erilaisia elämäntilanteita palvelevat ratkaisut mahdollistavat jatkuvan oppimisen toteutumisen Suomessa kaikilla koulutuksen tasoilla", kirjoittaa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston johtaja Jukka Lerkkanen avoimen blogissa.