Kirjoittamisen arviointikriteerit

Opintosuoritukset arvioidaan JYU:n tutkintosäännön mukaisesti opintojakson osaamistavoitteisiin perustuen. Tältä sivulta löydät kirjoittamisen oppiainekohtaiset arviointikriteerit.

Lajitekstit


0/Hylätty

  • Tekstistä ei tunnista lajityyppiä.
  • Ilmaisu on köyhää tai kovin epätasaista.
  • Tekstin sisäinen logiikka horjuu.
  • Kieli on viimeistelemätöntä.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Työ on aivan liian niukka tai liian laaja.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

1/Välttävä

  • Lajin piirteitä toteutetaan mekaanisesti tai horjuvasti.
  • Ilmaisu on turvallista ja kliseistä.
  • Kokonaisuus on viimeistelemätön.
  • Työ on niukka tai liian laaja.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

2/Tyydyttävä

  • Lajin piirteitä toteutetaan yllätyksettömästi.
  • Ajatussisältö on kiinnostava, mutta sen käsittely on tavanomaista tai kankeaa.
  • Ilmaisu on epätasaista eikä erityisen ilmaisuvoimaista.
  • Viimeistelyssä on puutteita.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

3/Hyvä

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet.
  • Ajatussisältö on kiinnostava ja sen käsittely on ainakin paikoin omaperäistä.
  • Ilmaisu on persoonallista ja havainnollista.
  • Kielenkäyttö on tarkoituksellista ja teksti viimeisteltyä.

4/Kiitettävä

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja / tai kokeilee niiden muuntelua.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on omaperäistä.
  • Tyyli tukee aihetta ja tekstilajia.
  • Rakenne toimii ja kielenkäyttö on tarkoituksellista.
  • Kokonaisuus on viimeistelty.

5/Erinomainen

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja osaa muunnella niitä.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on syvällistä ja omaperäistä.
  • Ilmaisu ja ajatussisältö täydentävät toisiaan.
  • Kokonaisuus on hiottu.
  • Oma kokemus ja jakson teoreettinen anti ovat luontevassa suhteessa toisiinsa.


OppimispäiväkirjaMedium_JYU-kirjasto-09392.jpg


0/Hylätty

  • Oppimispäiväkirja on kaavamainen.
  • Teksti on lyhyt ja sisällöltään niukka.
  • Päiväkirja ei tarjoa tietoa opiskelijan oppimisesta.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa.

1/Välttävä

  • Oppimispäiväkirjassaan opiskelija ei ole reflektoinut omaa kirjoittamistaan ja/tai oppimistaan tai reflektointi on heikkoa.
  • Oppimispäiväkirja on kaavamainen luettelo tehtävistä tai tapahtumista.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa.

2/Tyydyttävä

  • Oppimispäiväkirjassa opiskelijan oma kirjoittamisen ja/tai oppimisen reflektointi on vaatimatonta.
  • Oppimispäiväkirja on selkeä, mutta luettelomainen.
  • Päiväkirja ylittää ohjepituuden.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa.

3/Hyvä

  • Oppimispäiväkirjassaan opiskelija kertoo opintojaksoon ja oppimiseen liittyvistä tavoitteistaan ja niiden toteutumisesta.
  • Oppimispäiväkirja on sujuva ja havainnollinen.
  • Ilmaisu on persoonallista.

4/Kiitettävä

  • Oppimispäiväkirjassaan opiskelija kertoo opintojaksoon liittyvistä mahdollisesti itselleen uusista tavoitteista. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti omaa kirjoittamistaan ja oppimistaan.
  • Oppimispäiväkirjan tekstilaji/muoto on harkittu.
  • Ajatussisältö on omaperäistä ja teksti ilmaisuvoimaista.
  • Opiskelija viittaa oppimispäiväkirjassaan jakson kirjallisuuteen.

5/Erinomainen

Edellisen lisäksi:

  • Opiskelija kertoo oppimispäiväkirjassaan opintojaksoon liittyvistä itselleen uusista tavoitteista.
  • Opiskelija tarkastelee syvällisesti omaa kirjoittamistaan ja oppimistaan.
  • Oma kokemus ja jakson teoreettinen anti keskustelevat luontevasti.
  • Harkittu tekstilaji/muoto tukee sisältöä.


Tekstikokoelma KIKP218


0/Hylätty

  • Tekstistä ei tunnista lajityyppiä.
  • Ilmaisu on köyhää tai kovin epätasaista.
  • Tekstin sisäinen logiikka horjuu.
  • Kieli on viimeistelemätöntä.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Työ on aivan liian niukka tai liian laaja.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

1/Välttävä

  • Lajin piirteitä toteutetaan mekaanisesti tai horjuvasti.
  • Teksti on suurelta osin ymmärrettävää ja seurattavaa mutta yllätyksetöntä ja kliseistä.
  • Kokoelma on viimeistelemätön.
  • Työ on niukka tai liian laaja.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

2/Tyydyttävä

  • Lajin piirteitä toteutetaan yllätyksettömästi.
  • Ajatussisältö on kiinnostava, mutta sen käsittely on tavanomaista tai kankeaa.
  • Ilmaisu on epätasaista eikä erityisen ilmaisuvoimaista.
  • Viimeistelyssä on puutteita.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.

3/Hyvä

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet.
  • Ajatussisältö on kiinnostava ja sen käsittely on ainakin paikoin omaperäistä.
  • Ilmaisu on persoonallista ja havainnollista.
  • Kielenkäyttö on tarkoituksellista ja teksti viimeisteltyä.
  • Kokoelman teksteistä muodostuu kokonaisuus.
  • Opiskelija pysyy kurssin aikataulussa.

4/Kiitettävä

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja/tai kokeilee niiden muuntelua.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on omaperäistä.
  • Tyyli tukee aihetta ja tekstilajia.
  • Rakenne toimii ja kielenkäyttö on tarkoituksellista.
  • Kokoelma on viimeistelty.
  • Opiskelija pysyy kurssin aikataulussa, ja hyödyntää suunnitelmaansa sekä siitä saatuja kommentteja.

5/Erinomainen

  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja osaa muunnella niitä.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on syvällistä ja omaperäistä.
  • Ilmaisu ja ajatussisältö täydentävät toisiaan.
  • Kokoelma muodostaa hiotun ja tasapainoisen kokonaisuuden.
  • Opiskelija kokeilee palautteessa saatuja ehdotuksia rohkeasti, valikoiden ja reflektoiden.


Tekstikokonaisuus KIKA407-KIKA408Medium_JYU-kirjasto-09467.jpg


0/Hylätty

  • Suunnitelma puuttuu tai se on kohtuuttoman niukka.
  • Tekstistä ei tunnista lajityyppiä.
  • Ilmaisu on köyhää tai kovin epätasaista.
  • Tekstin sisäinen logiikka horjuu.
  • Kieli on viimeistelemätöntä.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Työ on aivan liian niukka tai liian laaja.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Opiskelija ei ole hankkinut vertaispalautteenantajaa.


1/Välttävä

  • Suunnitelma on epäselvä eikä vastaa tehtävänantoa.
  • Lajin piirteitä toteutetaan mekaanisesti tai horjuvasti.
  • Teksti on suurelta osin ymmärrettävää ja seurattavaa mutta yllätyksetöntä ja kliseistä.
  • Kokonaisuus on viimeistelemätön.
  • Työ on niukka tai liian laaja.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Vertaispalautteenantajan valinta ei ole hyvin perusteltu.


2/Tyydyttävä

  • Suunnitelma on puutteellinen, esimerkiksi lähdekirjallisuuden osalta.
  • Lajin piirteitä toteutetaan yllätyksettömästi.
  • Ajatussisältö on kiinnostava, mutta sen käsittely on tavanomaista tai kankeaa.
  • Ilmaisu on epätasaista eikä erityisen ilmaisuvoimaista.
  • Viimeistelyssä on puutteita.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja/tai tehtävät ovat puutteellisia.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Vertaispalautteenantajan valinta on heikosti perusteltu.

3/Hyvä

  • Suunnitelma on selkeä ja vastaa tehtävänantoa.
  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet.
  • Ajatussisältö on kiinnostava ja sen käsittely on ainakin paikoin omaperäistä.
  • Ilmaisu on persoonallista ja havainnollista.
  • Kielenkäyttö on tarkoituksellista ja teksti viimeisteltyä.
  • Teksteistä muodostuu kokonaisuus.
  • Opiskelija pysyy kurssin aikataulussa.
  • Vertaispalautteenantajan valinta on perusteltu, ja vertaispalautetta on hyödynnetty.


4/Kiitettävä

  • Suunnitelma on harkittu ja tavoitteellinen.
  • Suunnitelma osoittaa kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhankintaan.
  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja/tai kokeilee niiden muuntelua.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on omaperäistä.
  • Tyyli tukee aihetta ja tekstilajia.
  • Rakenne toimii ja kielenkäyttö on tarkoituksellista.
  • Kokonaisuus on viimeistelty.
  • Opiskelija pysyy kurssin aikataulussa, ja hyödyntää suunnitelmaansa sekä siitä saatuja kommentteja.
  • Työskentely osoittaa prosessinhallintaa.
  • Vertaispalautteenantajan valinta on perusteltu hyvin.
  • Palautetta on hyödynnetty valikoivasti ja perustellusti.

5/Erinomainen

  • Suunnitelma osoittaa erinomaisia valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhankintaan.
  • Suunnitelma on erityisen sujuvaa tekstiä.
  • Kirjoittaja hallitsee lajin piirteet ja osaa muunnella niitä.
  • Ajatussisältö kantaa ja sen käsittely on syvällistä ja omaperäistä.
  • Ilmaisu ja ajatussisältö täydentävät toisiaan.
  • Teksteistä muodostaa hiottu ja tasapainoinen kokonaisuus.
  • Opiskelija kokeilee palautteessa saatuja ehdotuksia rohkeasti, valikoiden ja reflektoiden.

Tentti

0/hylätty

  • Opiskelija ei vastaa siihen, mitä kysytään.
  • Vastaus on hyvin niukka tai sitten asian vierestä.
  • Keskeiset asiasisällöt, teoriat ja käsitteet eivät tule ilmi, vaan vastaus on tehty lähinnä yleistiedon tai omien mielipiteiden pohjalta. Vastaus saattaa myös sisältää merkittäviä asiavirheitä.
  • Vastaus on jäsentelemätön ja sekava.
  • Myös vilppi tenttitilanteessa johtaa hylkäämiseen.


1/välttävä

  • Opiskelija vastaa vain pieneen osaan olennaisista kysymyksistä.
  • Keskeisiä käsitteitä ei avata tai käytetään väärin.
  • Vastaus on joko liian niukka, heikosti rajattu tai liian pitkä, hajanainen ja sisältää asian kannalta merkityksetöntä tietoa.
  • Vastauksessa ei käsitellä pyydettyä kirjallisuutta, vaan lähinnä omia kokemuksia aiheesta.
  • Vastauksessa saattaa olla virheitä ja väärinymmärryksiä.


2/tyydyttävä

  • Opiskelija vastaa pääosin siihen, mitä on kysytty.
  • Vastauksessa on esitetty joitakin teeman kannalta olennaisia sisältöjä ja käsitteitä, mutta vastaus saattaa olla heikosti rajattu, liian niukka tai liian pitkä ja hajanainen.
  • Asiasisällöt jäävät irrallisiksi suhteessa toisiinsa.
  • Vastauksessa saattaa olla pieniä virheitä ja väärinymmärryksiä.
  • Opiskelija esittämät käytännön esimerkit eivät ole aiheen kannalta osuvia. Yhteys luettuun kirjallisuuteen jää heikoksi.


3/hyvä

  • Opiskelija vastaa siihen, mitä kysytään, ja vastaus on rajattu ja jäsennelty kokonaisuus.
  • Tärkeimmät käytetyt käsitteet on määritelty.
  • Vastaus ja esitetyt väitteet perustuvat kirjallisuuteen, ja opiskelija pystyy myös havainnollistamaan asiaa esimerkkien ja/tai omien kokemusten avulla.
  • Jos kaikki kolme vastausta ovat tasalaatuisesti hyviä, se saattaa korottaa arvosanan kiitettäväksi.


4/kiitettävä

  • Opiskelija vastaa siihen, mitä kysytään. Vastaus on perustellusti rajattu, johdonmukainen ja jäsennelty kokonaisuus.
  • Tärkeimmät käytetyt käsitteet on määritelty onnistuneesti.
  • Opiskelija osaa liittää omat havaintonsa ja esimerkkinsä luontevasti osaksi opintojakson kirjallisuudesta saatua tietosisältöä.
  • Vastaus on sujuvasti kirjoitettu.


5/erinomainen

  • Opiskelija vastaa sujuvasti kysymykseen. Vastaus on oivaltavasti rajattu, johdonmukainen ja jäsennelty kokonaisuus.
  • Tärkeimmät käytetyt käsitteet on määritelty onnistuneesti.
  • Opiskelija osaa arvioida tietoa kriittisesti ja pystyy asettamaan esittämänsä tiedot laajempiin yhteyksiin.
  • Teorian ja käytännön vuoropuhelu on monipuolista. Hän esittää erilaisia näkökulmia sekä pohtii asiaa syvällisesti ja luovasti.
  • Teksti on tenttitilanteen huomioon ottaen erityisen antoisaa luettavaa.

Teoreettiset tehtävät

0/Hylätty

  • Osa tehtävistä puuttuu
  • Sisältö on hyvin niukka ja/tai siinä on asiavirheitä.
  • Jakson lähteitä ei ole käytetty tai sisältö on lähteitä mekaanisesti toistavaa.
  • Suuria ongelmia tekstin rakenteessa ja / tai kieliasussa.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.

1/Välttävä

  • Vain hyvin harvoja olennaisia teemoja on käsitelty.
  • Teksti on joko lähteitä referoiva tai sisältää vain kirjoittajan omia mielipiteitä ja havaintoja.
  • Oma ajattelu puuttuu, asioiden välisiä yhteyksiä ei esitetä.
  • Ongelmia tekstin rakenteessa ja/tai kieliasussa.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.

2/Tyydyttävä

  • Sisältö on niukka tai valittu sattumanvaraisesti, tehtyä rajausta ei ole kuvattu eikä perusteltu.
  • Lähteiden käyttö on horjuvaa sekä teknisesti että sisällöllisesti.
  • Omat esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteellisia.
  • Ongelmia tekstin sujuvuudessa ja / tai kieliasussa.
  • Tehtävien ulkoasuohjeita ja/tai ohjepituuksia ei ole noudatettu.
  • Opiskelija ei pysy kurssin aikataulussa ja / tai tehtävät ovat puutteellisia.

3/Hyvä

  • Aihe on rajattu hyvin.
  • Lähteitä käytetään teknisesti oikein.
  • Esimerkit tai oma pohdinta havainnollistavat esitettyä teoriatietoa.
  • Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytketään toisiinsa.
  • Teksti etenee pääosin sujuvasti ja kieliasu on jokseenkin moitteeton.

4/Kiitettävä

  • Rajaus on harkittu ja perusteltu.
  • Edellistä tarkempia kytkentöjä eri näkökulmien välillä.
  • On luotu uusia näkökulmia tai kokonaisuuksia yhdistelemällä asioita uudella tavalla.
  • Teksti on sujuvaa ja kieliasultaan moitteetonta.
  • Tekstissä on hyödynnetty monipuolisesti lähteitä.

5/Erinomainen

  • Edellisen lisäksi:
  • Tietoa arvioidaan kriittisesti ja perustellusti.
  • Jakson lähdekirjallisuutta käytetään dialogisesti.
  • Teksti on argumentoivaa ja hyvin perusteltua, siinä pohditaan myös vastakkaista näkökulmaa.
  • Kieliasu on viimeistelty.