Erityispedagogiikka: Oppimistehtävän arviointia ohjaavat kriteerit

Oppimistehtävä arviointia ohjaavat kriteerit JYU avoimen yliopiston erityispedagogiikan opinnoissa.

Sisällysluettelo

 

Opintosuoritus arvioidaan kokonaisuutena ja arviointiin vaikuttavat oppimateriaalin käyttö, vastauksen asiasisältö sekä tieteellinen viestintä.

Arvosana 5

  • Vastaus on perustellusti rajattu ja noudattaa tehtävänantoa.
  • Kaikkia tehtävänannon teemoja on käsitelty tasapainoisesti ja kytketty asianmukaisesti oppimateriaalin sisältöihin.
  • Oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti vertaillen, yhdistellen ja eri näkökulmia esiin tuoden.
  • Vastaus etenee sujuvasti johdannosta pohdintaan muodostaen eheän kokonaisuuden.
  • Vastaus osoittaa tieteellistä, kriittistä tai oivaltavaa ajattelua.
  • Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu ovat tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaiset.
  • Vastaus osoittaa erinomaista aiheen hallintaa.
  • Oppimisprosessin itsearviointi on ansiokasta.

Arvosana 4

  • Vastaus on perustellusti rajattu ja noudattaa tehtävänantoa.
  • Kaikkia tehtävänannon teemoja on käsitelty tasapainoisesti ja kytketty asianmukaisesti oppimateriaalin sisältöihin.
  • Oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti yhdistellen ja eri näkökulmia esiin tuoden.
  • Vastaus etenee sujuvasti johdannosta pohdintaan muodostaen eheän kokonaisuuden.
  • Vastaus osoittaa tieteellistä ajattelua.
  • Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu ovat pääosin tieteellisen kirjoittamisen periaatteiden mukaiset.
  • Vastaus osoittaa kiitettävää aiheen hallintaa.
  • Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan monipuolisesti.

Arvosana 3

  • Tehtävänantoon vastataan asianmukaisesti oppimateriaalin pohjalta.
  • Oppimateriaalia on käytetty eri näkökulmia esiin tuoden.
  • Teemojen käsittelyssä ja oppimateriaalin käytössä voi olla epätasapainoa ja vastauksessa voi olla jossain määrin oppimateriaalin tekstin toistoa.
  • Tehtävänannon teemat on käsitelty, ja ne on kytketty oppimateriaalin sisältöihin.
  • Lähdeviittaukset ja -luettelo sekä tekstin jäsennys ja kieliasu noudattavat suurelta osin tieteellisen kirjoittamisen periaatteita.
  • Vastaus osoittaa hyvää aiheen hallintaa.
  • Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan.

Arvosana 2

  • Vastauksessa on tuotu esille joitakin keskeisiä käsitteitä ja teorioita, mutta tehtävänannon teemojen käsittely jää suppeaksi tai jokin oleellinen osa tehtävänantoa on jäänyt pois.
  • Oppimateriaalin käyttö on epätasapainoista.
  • Oppimateriaalia on hyödynnetty, mutta vastaus perustuu osittain muuhun kuin opintojakson oppimateriaaliin.
  • Vastauksessa on epäjohdonmukaisuutta.
  • Vastauksessa on väärinymmärryksiä tai virheellistä tietoa.
  • Omat näkökulmat ovat irrallisia ja perustelemattomia.
  • Vastauksessa on runsaasti oppimateriaalin tekstin toistoa, jolloin opiskelijan oma ymmärrys ei tule esille.
  • Lähdeviittauksissa ja -luettelossa sekä tekstin kieliasussa on puutteellisuuksia.
  • Vastaus osoittaa tyydyttävää aiheen hallintaa.
  • Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan niukasti.

Arvosana 1

  • Vastauksessa on tuotu esille joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta tehtävänannon teemojen käsittely jää hyvin suppeaksi tai jokin oleellinen osa tehtävänantoa on jäänyt pois.
  • Oppimateriaalin käyttö on epätasapainoista. Esimerkiksi vastaus perustuu pääosin yhteen lähteeseen, vaikka tehtävässä on muutakin oppimateriaalia.
  • Vastauksessa on käytetty paljon muita lähteitä kuin oppimateriaalia, mutta oppimateriaalia on kuitenkin jossain määrin hyödynnetty.
  • Kokonaisuus on epäjohdonmukainen.
  • Vastauksessa on väärinymmärryksiä tai virheellistä tietoa.
  • Omat näkökulmat ovat irrallisia ja perustelemattomia.
  • Vastauksessa on runsaasti lähteiden suoraa kopiointia, jolloin opiskelijan oma ymmärrys ei tule esille.
  • Lähdeviittauksissa ja -luettelossa sekä tekstin kieliasussa on selkeitä puutteita.
  • Vastaus osoittaa välttävää aiheen hallintaa.
  • Opiskelija on arvioinut oppimisprosessiaan hyvin niukasti tai itsearviointi puuttuu kokonaan.

Hylätty

  • Vastaus ei vastaa tehtävänantoa.
  • Vastauksesta on jäänyt pois jokin keskeinen osa-alue.
  • Vastaus on kirjoitettu arkitietoon tai suurelta osin omiin mielipiteisiin perustuen.
  • Vastaus perustuu pääosin tai kokonaan muihin lähteisiin kuin opintojakson oppimateriaaliin.
  • Jotain tehtävänannon kannalta keskeistä lähdettä ei ole käytetty lainkaan.
  • Vastaus on jäsentymätön.
  • Vastaus on liian niukka tai ylittää huomattavasti suosituspituuden.
  • Lähteiden ja lähdeviitteiden käytössä on suuria puutteellisuuksia.
  • Vastauksessa on plagiointia.
  • Itsearviointi puuttuu.