Tekoälypohjaisten sovellusten käyttö opiskelussa - JYU ohjeet ja linjaukset

Jyväskylän yliopiston koulutusneuvosto on 25.5.2023 hyväksynyt nämä ohjeet yliopiston yleisiksi, tekoälysovellusten käyttöä koskeviksi linjauksiksi. Ohjeita voidaan muokata tai täydentää tarvittaessa, ja niitä voidaan tarkentaa tieteenala- tai yksikkökohtaisesti.

Sisällysluettelo

Erilaiset tekoälyyn pohjautuvat kielimallit ja sovellukset ovat tulleet osaksi opiskelua. Generatiiviset tekoälysovellukset (esim. ChatGPT [Generative Pre-trained Transformer]) ja muut samantyyppiset tekoälypohjaiset tekstieditorit tai tekstigeneraattorit, ns. suuret kielimallit, ovat interaktiivisia tekoälysovelluksia, jotka tuottavat tekstiä käyttäjän antaman syötteen perusteella. Tekoälylle voi esittää kysymyksiä, ja sitä voi esimerkiksi pyytää uudelleenmuotoilemaan annettu teksti paremmaksi.

Kielimallin toimintaperiaate perustuu todennäköisyyksiin: taustalla on valtava tietoaineisto, jonka pohjalta se arvioi, mikä sana tulee edellisen perään. Kielimalli koostaa tietoaineistosta tekstin, joka voi olla oikein, mutta myös vääristynyt tai virheellinen. Kielimallin tuottama materiaali on usein yleistä ja pinnallista ja siitä puuttuu akateemiselle tekstille luonteenomainen syvyys ja konkreettisuus. Se ei välttämättä ole looginen tai esimerkiksi matemaattisesti oikein. Kielimallin tuottamaan sisältöön ei voi luottaa, joten käyttäjän on aina tarpeen arvioida kriittisesti kielimallilta saamaansa ainesta; materiaalin oikeellisuudesta on ihminen vastuussa. Tämän vuoksi kielimallin tuottamaa tekstiä ei suositella käytettäväksi.

Tekoälysovellusten käytön opettelu opintojen aikana voidaan nähdä työelämätaitona. Erilaisten lähteiden ja materiaalien kriittisen käytön taito ja ymmärtäminen on osa vastuullista asiantuntijuutta. Tekoälyyn perustuu myös monet yleisessä käytössä olevat toiminnot ja sovellukset, kuten kielentarkastus, hakukoneet ja kirjaston Finna-tiedonhakupalvelu.

1. Tekoälysovellusten käyttö opiskelun tukena on lähtökohtaisesti sallittua. Voit hyödyntää tekoälysovelluksia esimerkiksi uusien ideoiden tai pohjatekstien tuottamisessa, luonnostelussa, asioiden jäsentämisessä, käsitteiden ymmärtämisessä, tiedonhaun tukena, kokonaiskuvan luomisessa tai apuna kielen- ja tekstinhuollossa. Tekoäly voi siis tuottaa raakamateriaalia ja pohja-aineistoa, joka voi ruokkia luovuuttasi ja auttaa sinua synnyttämään uusia ajatuksia ja ideoita. Näitä sinun tulee työstää itse eteenpäin.

2. Tekoälysovellusten käytöstä ja ohjeistaa viimekädessä opintojakson toteutuksen vastuuopettaja. Opetuksessa tulee kertoa opiskelijoille tekoälyn mahdollisuuksista, periaatteista, haitoista ja hyödyistä sekä mahdollisen kielletyn käytön rajat perusteluineen. Esimerkiksi kielimalleja voidaan tietoisesti hyödyntää opetuksessa ja oppimistehtävissä. Opetuksessa käytettävien/vaadittavien tekoälysovellusten on oltava kaikille saavutettavia ja maksuttomia.

3. Tekoäly ei ole tieteellinen lähde. Tekoäly voi toimia opiskelun tukena kohdan 1 mukaisesti, mutta se ei sovellu tieteelliseksi lähteeksi esimerkiksi opinnäytetöissä. Kaikkia opintosuorituksia koskee läpinäkyvyyden vaade. Oikeudenmukaisen arvioinnin takaamiseksi sinun on tuotava opintosuorituksessasi selvästi esiin, mikäli käytät tekoälysovelluksen tuottamaa tekstiä (vrt. viittaus Internet-sivustoon tai suullinen tiedonanto). Sinun tulee noudattaa hyvää tieteellistä kirjoittamiskäytäntöä ja viitata aina alkuperäiseen lähteeseen alan viitekäytäntöjen mukaisesti. Tekoälyn käyttö tulee ilmetä myös lähdeluettelossa.

4. Opiskelija on aina itse vastuussa palauttamansa tekstin sisällöstä. Ole huolellinen, jos käytät tekoälyä. Tehtävissä, joissa kieliasu on yksi arvioinnin kohde, tekoälyä ei voi käyttää. Kielimallin tuottaman tekstin suora sisällöllinen lainaaminen ilman viitteistystä on vilpillistä toimintaa, plagiointia ja sepittämistä, ja plagiointitapauksissa opintosuoritus voidaan arvioida hylätyksi. Plagiaatintunnistusohjelmissa on enenevässä määrin työkaluja tekoälyn käytön tunnistamiseen. Käsittelyssä noudatetaan Rehtorin päätöstä opiskelun eettisistä ohjeista ja vilppitapausten käsittelystä Jyväskylän yliopistossa.

5. Jos generatiivisia tekoälysovelluksia on hyödynnetty opintoihin liittyvissä tehtävien tai opinnäytetöiden tekemisessä, työssä on mainittava, miten ja mitä sovellusta on käytetty. Työ voi olla esimerkiksi oppimistehtävä, tenttivastaus, essee tai opinnäytetyö. Kerro mahdollisesta tekoälyn käytöstä aiheen, tekstin tai kieliasun työstämisessä työn johdannossa, alkuosassa tai opinnäytteen menetelmäosiossa. Jos kuvaus on kovin pitkä, voit raportoida sen myös erillisessä liitteessä.

6. Näitä ohjeita voidaan täydentää tieteenala- tai oppiainekohtaisesti.