Sari Kaunisto ja Pirjo Karttunen tapasivat opintojen parissa Keuruulla. Molemmilla on nyt takataskussaan erityispedagogiikan perusopinnot. Niiden pariin he lähtivät kiinnostuksesta ja tarpeesta uuden oppimiseen. Keuruulle perustettu opintoryhmä palveli heitä hyvin: lähiopetusta oli tarjolla lähellä kotipaikkakuntaa ja alan opinnot tukevat molempia töissään.
Listaus ohjeista (SD:a varten)
Sisältää:
- Julkiset JA yksityiset
- Sivut ja tiedostot
- kansiosta /fi/opiskelu
Iikka Ålander teki pätkätöitä englanninopettajana, mutta halusi varmistaa tulevaisuudessa paremman työtilanteen. Hän päätti opiskella äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan työhön pätevöittävät opinnot avoimessa yliopistossa. Opiskelun sai aloittaa heti.
Tältä sivulta löydät oppimistehtävän ulkoasuun liittyviä ohjeita. Huomioithan, että ohjeissa voi olla oppiainekohtaisia eroja. Oppiainekohtaisten ohjeiden puuttuessa voit noudattaa alla olevia ohjeita.
Draamakasvatuksen aineopinnot toivat Sini Aromaalle kelpoisuuden siihen työhön, mitä hän oli jo tehnyt vetäessään draamaerikoisluokkaa. Ne myös avasivat yllättäviä ovia työelämässä.
Todistusvalinnan ja valintakokeiden lisäksi voit hakea tutkinto-opiskelijaksi yliopistoon myös avoimessa yliopistossa suorittamiesi opintojen perusteella. Avoimen väylällä teet yliopisto-opintoja, joiden perusteella voit hakea tutkintokoulutukseen. Kun sinulla on suoritettuna avoimen väylän hakukelpoisuuteen tarvittavat opinnot ja täytät muut hakuehdot, voit hakea opiskelijaksi.
Olemme koonneet sivulle tietoa ohjauksemme periaatteista, käytännöistä ja tahoista: millaista, miten ja keneltä. Sivun alusta näet tiivistetysti keneltä saat tarvittaessa ohjausta missäkin tilanteessa.
Luokanopettajaksi valmistunut Roosa-Maria täydensi opintojaan avoimessa yliopistossa.
Monika opiskeli Alkio-opistossa Korpilahdella Jyväskylän yliopiston opetussuunnitelman mukaisia englannin kielen perusopintoja avoimessa yliopisto-opetuksessa. Opiskeluvuoden aikana englannin puhuminen ja opiskelu englannin kielellä muuttuivat luontevaksi. Opiskelusta Monika sai varmistusta omalle valinnalleen siitä, että hän haluaa opiskella juuri englantia. Jyväskylän yliopisto nousi myös Monikan yhteishakukohteeksi.
Elina suoritti koko psykologian perusopintokokonaisuuden etänä verkon kautta. Suoritustapojen monipuolisuus ilahdutti.
Opistoelämä on ollut elämäni parasta aikaa ja opettanut minulle paljon uutta. Valintani mennä Joutsenon opistoon oli selvä: matka kotipaikkakunnalleni ei ole mahdottoman pitkä ja siellä pystyin valitsemaan psykologian perusopinnot.
Suvi Simomaa opiskeli Alkio-opiston Englannin kieli ja kansainvälisyys -linjalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintoja. Suvi halusi kokeilla yliopisto-opiskelua turvallisesti menettämättä ensikertalaisuutta korkeakoulujen yhteishaussa. Yliopisto-opiskelu on ollut haasteellista, mutta antanut eväitä tulevia yliopisto-opintoja varten. Myös erilaisia vapaa-ajan kokemuksia on kertynyt opistolla paljon.
Opiskelukirjoittamisen yleisin muoto on esseetyylinen kirjoitelma. Esseetyylistä kirjoitusta käytetään yleensä oppimistehtävässä, ja sen avulla osoitat hallitsevasi opintojakson keskeisimmät sisällöt.
Avoin yliopisto on avoin aivan kaikille, ilman pohjakoulutusvaatimuksia. Työttömyyden aikana voi opiskella pitkäkestoisesti, lyhytkestoisesti tai sivutoimisesti. Tutustu opiskelun vaihtoehtoihin ja tartu opintoihin.
Lastenhoitajana työskentelevä Saija Hyvärinen pelkäsi yliopisto-opintoja, sillä hän piti itseään pikemminkin käytännön ihmisenä kuin teoreetikkona. Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi: erityispedagogiikan perusopinnoissa työkokemuksesta oli hyötyä, kun pääsi pohtimaan myös omia mielipiteitä.
Opiskelijoidemme mukaan opiskelu meillä on joustavaa, antoisaa ja sopii erilaisissa elämäntilanteissa oleville. Avoimesta yliopistosta saa ymmärrystä, tietoja ja taitoja. Opiskelu on hyödyllistä ja innostavaa kaikenikäisille ja eri aloilla toimiville.
Noora Tiihonen kiinnostui ihmisen ja luonnon suhteesta ja löysi avoimesta yliopistosta mahdollisuuden opiskella aihetta tutkintotavoitteisesti. Vuoden kuluttua hän haki opintojensa perusteella avoimen väylältä yliopistoon. Tiihonen opiskelee nykyisin Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa Luonnonvarat ja ympäristö -alan tutkinto-ohjelmassa.
Muutos työuralla toi Maarit Viljakaisen avoimeen yliopistoon henkilöstöjohtamisen perusopintojen äärelle ja tutkinto-opintoihin. Kesäkuukaudet avoimen opintoja tehden edistivät tavoitteita paljon ja toivat arvokkaita opiskelutaitoja. Pitkä työkokemus ja opiskelu sopivat Maaritin mukaan erinomaisesti yhteen.
Psykologian perus- ja aineopinnot avoimessa yliopistossa antoivat Mia Turpeiselle eväitä ihmisten ja maailman ymmärtämiseen. Opinnot toivat myös varmuutta päätökseen siitä, että tavoitteena on korkeakoulututkinto.
Valmistumisensa jälkeenkin Hanna-Maari Latvala päätti jatkaa opintojaan Jyväskylän avoimessa yliopistossa.
Avoimen mahdollistama joustava ja itsenäinen opiskelutapa sopi Emmalle erityisen hyvin.
Elli opiskeli kasvatustieteitä Mikkelin kesäyliopistossa, haki uudelleen opiskelemaan ja koki kevään pääsykokeisiin valmistautumisen olleen aiempaa helpompaa. Avoin yliopisto-opiskelu on kerryttänyt kokemusta korkeakouluopinnoista ja muodostanut hyvän opiskelurutiinin välivuoden aikana.
Opintosuoritukset arvioidaan JYU:n tutkintosäännön mukaisesti opintojakson osaamistavoitteisiin perustuen. Tältä sivulta löydät erityispedagogiikan oppiainekohtaiset arviointikriteerit.
Opintosuoritukset arvioidaan JYU:n tutkintosäännön mukaisesti opintojakson osaamistavoitteisiin perustuen. Tältä sivulta löydät kirjallisuuden oppiainekohtaiset arviointikriteerit.
Tältä sivulta löydät erityispedagogiikan oppiainekohtaisen ohjeen lähdeviitteiden tekemiseen. Lähdeviitteet kertovat tieteellisessä tekstissä lukijalle tiivistetysti, mihin lähdekirjallisuuteen kirjoittaja on perehtynyt ja mitä lähdekirjallisuutta hän on tekstissään käyttänyt.