Saavutettavuus on digitaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuus ja haaste

Digitalisaatio on tuonut koulutuksen tarjoajille ja opiskelijoille uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Tasavertaisuus ja saavutettavuus ovat tärkeitä näkökulmia digitaalisia oppimisympäristöjä kehitettäessä.

Digitaaliset oppimisympäristöt luovat mahdollisuuksia kaikille opiskelijoille. Esimerkiksi avoimessa yliopistossa ne ovat lisänneet merkittävästi opiskelun joustavuutta ja tehneet osaamisen kehittämisen mahdolliseksi monelle työelämässä toimivalle. Ne mahdollistavat ja myös edellyttävät saavutettavuuden huomioon ottamista.

Yliopistot ja korkeakoulut edistävät digitaalisia oppimisen mahdollisuuksia ja ratkaisuja muun muassa yhteishankkeissa, mistä esimerkkinä eurooppalainen TeSLA, jossa Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on kumppanina.

Avoimen yliopiston yliopistonopettajat Tarja Ladonlahti ja Sanna Uotinen sekä Jyväskylän yliopiston digipalveluiden IT-asiantuntija Merja Laamanen kirjoittavat aiheesta Ruusupuiston kärkiuutisissa.