Hyppää pääsisältöön

Kirjallisuus avoimessa yliopistossa

Kiinnostavatko kirjallisuuden klassikkoteokset? Haluatko kehittyä teräväksi tekstien tulkitsijaksi? Pohditko, miten tekstit vaikuttavat lukijaansa ja ympäröivään yhteiskuntaan? Kirjallisuuden opinnoissa tutustut kiinnostavaan kaunokirjallisuuteen ja opit tarkastelemaan teoksia tutkimuksellisesta näkökulmasta. Tervetuloa lukemattomiin maailmoihin! Opinnot löydät tämän sivun alaosasta.

Kirjallisuutta yleissivistykseksi tai työelämän osaamisen tueksi

Kirjallisuuden opinnoissa tutkit kirjallisuutta taiteen lajina. Opit teoreettisen ja historiallisen tiedon avulla ymmärtämään ja tulkitsemaan kirjallisuuden ominaispiirteitä, merkityksiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opintoihin kuuluu myös laaja kaunokirjallisuuden tuntemuksen osuus. Kirjallisuuden opinnot avaavat näköalaasi länsimaisen ja suomalaisen kulttuurin tuntemukseen sekä antavat valmiuksia kulttuuristen ilmiöiden analyyttiseen ja kriittiseen tarkasteluun.

Opinnot soveltuvat sekä kirjallisuuden harrastajille että siitä ammatillisesti kiinnostuneille. Monet opiskelevat kirjallisuutta sen yleissivistävän merkityksen vuoksi. Opinnoista on hyötyä kulttuurin tuntemusta edellyttävissä tehtävissä, esimerkiksi kustannus- tai kirjastoalalla, media- tai markkinointialalla sekä opetus-, sivistys- ja kulttuuritoimen työtehtävissä.

Voit opiskella kirjallisuutta

Aineenopettaja: Voit hankkia uuden opetettavan aineen kelpoisuuden avoimessa yliopistossa. Kirjallisuuden ja suomen kielen perus- ja aineopinnot pätevöittävät äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen. Molemmat voit opiskella joustavasti avoimessa yliopistossa.

Kirjallisuuden opintoja voit opiskella myös yhteistyöoppilaitoksissamme. Tutustu opintoihin kansanopistoissa, kansalaisopistoissa ja kesäyliopistoissa.

”Maailma on täynnä tarinoita. Siksi on tärkeää opettaa ihmisille lukemisen ja tulkitsemisen perustaitoja”, toteaa kirjallisuutta ja suomen kieltä avoimessa yliopistossa opiskeleva Iikka Ålander.

Katso ohjeet opintojen aloittamiseen täältä

Aloita avoimen yliopiston opinnot ilmoittautumalla valitsemallesi opintojaksolle. Opintojen aikataulutiedot, hinnat ja ilmoittautumislinkit löydät opintojaksojen sivuilta.