Erityispedagogiikka: Verkkokurssin arviointia ohjaavat kriteerit

Verkkokurssin arviointikriteerit JYU avoimen yliopiston erityispedagogiikan opinnoissa.

Sisällysluettelo

  • Verkkokurssin arvosanaan vaikuttavat osallistumisaktiivisuus, oppimateriaalin käyttö, tehtävävastausten ja keskustelujen asiasisältö sekä tieteellinen viestintä kirjallisissa tehtävissä.
  • Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on, että kaikkiin materiaaleihin on perehdytty ja kaikki tehtävät on tehty.

Arvosana 4-5

  • Opiskelija osallistuu aktiivisesti verkkotyöskentelyyn ja suorittaa kaikki osatehtävät annettujen ohjeiden mukaan aikataulussa.
  • Opiskelija osaa rajata työskentelyn ja tehtävät kurssin teemojen mukaisiksi.
  • Opiskelijan työskentely on tavoitteellista sekä yksilö- että ryhmätasolla.
  • Opiskelija on työskentelyssään aloitteellinen ja tuo uusia näkökulmia ryhmätyöskentelyyn ja keskusteluihin edistäen näin koko ryhmän työskentelyä ja oppimista.
  • Opiskelija osaa yhdistää aiemmin oppimaansa työskentelyyn ja osaa soveltaa myös oppimateriaalin teoriatietoa annetuissa tehtävissä. Opiskelija käyttää oppimateriaalia monipuolisesti.
  • Opiskelija noudattaa kirjallisissa vastauksissa tieteellisen viestinnän periaatteita.
  • Opiskeluprosessin itsereflektio on ansiokasta.

Arvosana 3

  • Opiskelija osallistuu verkkotyöskentelyyn ja suorittaa osatehtävät pääsääntöisesti annettujen ohjeiden mukaan aikataulussa.
  • Opiskelija osallistuu eri teemoista käytäviin keskusteluihin, tuo keskustelussa esille myös joitain uusia näkökulmia ja ottaa omissa viesteissään huomioon muiden opiskelijoiden esille nostamia näkökulmia.
  • Tehtävänannon teemat on käsitelty ja ne on kytketty teoriatietoon oppimateriaalia hyödyntäen.
  • Opiskelijan osallistuminen on enimmäkseen tasapuolista ja aktiivista eri osa-alueilla ja opiskelijan työskentely tukee muun ryhmän työskentelyä.
  • Keskustelut ja raportit yms. on enimmäkseen rajattu onnistuneesti tehtävien teemojen mukaisesti.
  • Vastausten sisältö voi paikoitellen olla referoivaa ja tieteellisessä viestinnässä voi olla pieniä puutteita.
  • Opiskelija osaa reflektoida oppimisprosessiaan.

Arvosana 1-2

  • Opiskelija osallistuu verkkotyöskentelyyn ja suorittaa osatehtävät, mutta osallistuminen on vähäistä ja edistää vain vähän koko ryhmän työskentelyä.
  • Aikataulun noudattamisessa voi olla ongelmia.
  • Opiskelija osallistuu keskusteluun, mutta ei tuo mukaan uusia näkökulmia eikä ota viesteissään huomioon muiden opiskelijoiden esille nostamia näkökulmia.
  • Keskustelujen ja/tai vastausten sisältö on referoivaa ja osin aiheen vierestä.
  • Oppimateriaalin ja muun lähdemateriaalin teoriatiedon soveltamisessa sekä tieteellisessä viestinnässä on olennaisia puutteita.
  • Opiskelijan oman toiminnan reflektointi on niukkaa.

Hylätty

  • Opiskelija ei suorita kaikkia osatehtäviä eikä noudata aikataulua.
  • Opiskelijan keskusteluun osallistuminen on erittäin vähäistä tai hän ei osallistu keskusteluun lainkaan.
  • Kirjallisten vastausten sisällöt eivät ole tehtävänannon mukaisia tai ovat hyvin niukkoja.
  • Vastauksissa voi olla myös plagiointia.
  • Itsereflektio puuttuu.