Musiikkipedagogi Kirsi Pulkkinen nauttii avoimessa yliopistossa opiskelusta ja kaipaa parempaa julkista keskustelua kulttuurista. Kulttuurialan hallinto, verkostot ja vaikuttaminen -opinnoista hän on saanut lisää perspektiiviä työympäristönsä ja oman roolinsa tarkasteluun.
Opiskelijatarinat
Luokanopettajina työskentelevät Piia ja Tero Kurkimäki opiskelevat terveystietoa Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa. Avioparin mukaan opinnoista tarttuu mukaan terveystiedon opettajan pätevyyden lisäksi runsaasti elämässä yleisesti hyödyllistä tietoa.
Eero Juvonen halusi päivittää omaa hyvinvointiin liittyvää osaamista monipuolisesti ja tutkittuun tietoon perustuen. Liikunta-alalla myynnin ja johtamisen tehtävissä työskentelevä Juvonen harrastaa ja valmentaa crossfitiä vapaa-ajalla, joten opinnoista oli hyötyä useammastakin näkökulmasta. Opintojen aikatauluttaminen työn, harrastusten ja lapsiperhearjen rinnalle vaati suunnittelua, mutta onnistui lopulta hyvin.
”Valitsin avoimen väylän yksinkertaisesti siksi, että halusin päästä opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon”, toteaa Sofia Kuosa. Nyt hän opiskelee viestintää Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Väylävuosi opetti niin opintosisältöjä, opiskelutaitoja kuin jotain omasta itsestä.
Korkeushyppääjä Venla Pulkkanen tavoittelee riman ylityksiä urheilukentillä. Joustava opiskelu avoimessa yliopistossa on tuonut urheilun rinnalle myös toisenlaisia tavoitteita, jotka hyödyttävät urheilijan arjen lisäksi myös tulevaisuudessa. Psykologian perusopinnot tarjoavat tietoa ja keinoja ihmisen ymmärtämiseen sekä hyödyttävät työnhaussa. Ne tuovat myös opintopisteitä, jotka voi hyväksilukea osaksi tutkintoa sitten kun on kokonaisen tutkinnon opiskelun aika.
Kasvatustieteen perusopinnot ovat askelma kohti varhaiskasvatusalan pedagogista pätevyyttä. Tarja Rusila, Jasmin Lukkarila ja Saara Pahkakangas opiskelivat ne Kokkolassa järjestetyssä avoimen yliopiston ryhmässä. Heidän työnantajansa tukivat opiskelua, ja uusi osaaminen päätyi heti käyttöön varhaiskasvatuksen arjessa.
Sairaala Novassa sädehoidon röntgenhoitajana toimiva Iina Räsänen tekee paljon töitä ikääntyneiden ihmisten parissa ja halusi syventää osaamistaan opintojen avulla. Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston gerontologian opinnot ovat johtaneet uran etenemiseen uusissa työtehtävissä.
Vilma Niemellä oli lukion jälkeen välivuosi edessä, mutta avoimen väylä mahdollisti hänelle täydellisen polun opintojen jatkamiseen ilman pitkiä taukoja. Vilman mielestä avoimen yliopiston opinnot ovat täydellinen tilaisuus kokeilla uutta ja päättää sitten, onko ajatuksissa oleva unelma-ala oikeasti se oma juttu.
Lukion jälkeen Emmi Kallioinen hyödynsi välivuoden Alkio-opiston luonnontieteiden linjalla, jossa sai suoritettua jo valmiiksi yliopiston ensimmäisen vuoden kursseja ja valmistautua rauhassa yliopistoon hakeutumiseen. Välivuosi mahdollisti Emmille unelmien opiskelupaikan luonnonvarat ja ympäristö -koulutusohjelmassa.
Lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Maria Kuula pohti alanvaihtoa ja tarttui Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston museologian opintoihin hetken mielijohteesta. Rakkaus historiaa ja museoita kohtaan tekivät alan valitsemisesta helppoa. Maria löysi opintojen aikana itsestään uusia vahvuuksia ja suunnittelee nyt kesätöiden tekemistä museossa.
Emmi Pirttijärvi valmistui ammattikorkeakoulusta suuhygienistiksi. Viiden vuoden työuran jälkeen hän kuitenkin kaipasi lisätietoa ihmisestä, sairauksista ja lääkkeistä. Yliopisto-opiskelu tuntui kuitenkin epävarmalta, ja avoimen väylä mahdollisti kemian opiskelun ilman paineita. Emmin huolet osoittautuivat turhiksi ja nyt hän opiskelee kemiaa Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella.
Jatkuva oppiminen on opettaja Jaana Mäkelälle ammatti-identiteettikysymys. Lasten ja nuorten liikunnan perusopinnot syvensivät Mäkelän ymmärrystä liikunnasta ja auttoivat hahmottamaan kokonaiskuvan liikuntatunteja suunnitellessa.
Adeliina Lahti pääsi Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan liikunnan yhteiskuntatieteitä kolmannella yrittämällä. Ennen tätä oman alan opinnot alkoivat Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa, mikä vahvisti kiinnostusta entisestään. Matkan varrella tarvittiin positiivista asennetta, kannustusta ja päättäväisyyttä.
Aarno Malin julkaisi keväällä 2022 esikoiskirjansa ja työstää parhaillaan toista teostaan. Kirjailijaksi tuleminen oli Malinin pitkäaikainen haave, jota hän edisti opiskelemalla kirjoittamista ensin Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja sitten kirjoittamisen maisteriohjelmassa.
Kymmenisen vuotta sosiaalialalla työskennellyt Henri Lepola todellakin pitää opiskelusta. Aiemmalta tutkinnoltaan hän on filosofian maisteri yleisestä kirjallisuustieteestä, minkä lisäksi hän on suorittanut merkittävän määrän opintoja Jyväskylän ja Tampereen avoimessa yliopistossa. Hänen mielestään meistä kukaan ei ole koskaan valmis ihmisenä tai oppijana.
Mistä kaikesta vanhemmuus rakentuu, ja mikä kaikki siihen vaikuttaa? Miten vaikkapa omat lapsuusajan kokemukset vaikuttavat vanhemmuuteen? Elina Ahonen täydentää kasvatusalan tutkintoaan perheopintojen perus- ja aineopinnoilla. Ne tarjoavat osaamista ja ymmärrystä aloille, joilla kohdataan erilaisia perheitä ja suunnitellaan perheisiin vaikuttavia toimia.
Kuhmon kaupunginjohtajana työskentelevä Tytti Määttä on saanut viestinnän johtamisen opinnoista uusien näkökulmien lisäksi käytännön apua arjen työhön. Opinnoissa painottuva viestinnän strateginen osa-alue inspiroi häntä, mutta aivan kenelle tahansa hän ei vaativia opintoja suosittele.
Kehittyminen urheilijana on Wilhelmiina Harjulle tärkeä tavoite. Sen rinnalla edistyvät myös kasvatustieteen opinnot ja oman alan valinta. Avoimen yliopiston joustavuus sopii hänen arkeensa.
Orientoivat kurssit tutustuttivat yliopisto-opiskeluun ja antoivat lukiossa vahvistuksen alavalintaan. Nyt luokanopettajaksi opiskeleva Milla Junnilainen tutustui kiinnostaviin aloihin Jyväskylän yliopistossa: ”Nämä kurssit olivat mukavaa vaihtelua lukio-opintojen keskelle". Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kautta tarjolla olevat maksuttomat opinnot soveltuvat toisen asteen opintojen rinnalla tehtäviksi.
Opiskelupolku kohti varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyttä alkaa kasvatustieteen perusopinnoista. Norlandia-päiväkodit tarjosi nämä opinnot työntekijöilleen, ja JYU avoin yliopisto perusti heille oman opiskeluryhmän. ”Kaikki palaset loksahtivat kohdilleen”, toteaa Nicole Hanhikoski. Nyt tavoitteelliset opinnot voivat jatkua varhaiskasvatustieteen aineopinnoissa.